Avaleht » Filmiliigid

Huviinfo

Filmi saamisloost

Katke intervjuust režissöör Ingomar Vihmariga

Vihmari jutu järgi hakkas filmi idee idanema umbes viis aastat tagasi, kui esimene stsenaarium tema kätte jõudis. Ja oli sellisena kaunikesti tehtamatu, sest algversioon pärines Ameerikast. Aga kuna mõte oli lahe, tundus, et seda võiks kindlasti teha: Martin Algusega hakati stsenaariumi kohendama ja Eestisse üle tooma.

Ingomar Vihmar, mis teid ennast selle loo puhul köitis, et filmirežissöörina see ette võtta?

Ikka see konflikt või mis selle loo käivitab, tundub intrigeeriv, kuhu peale film üles ehitada. 12aastane poeg palkab oma isa tööle enda firmasse, nii et isa sellest midagi ei tea, ja mis kõik võib juhtuda. Kuna Martin on nii lähedane inimene, oli meil seda lihtne teha, juba varasemast koostööst tajume teineteist väga hästi. Käivitava konfliktita mängu- või draamafilmi väga ei tee, see oli neil hästi välja mõeldud. Sinna ümber sai story luua.

Oli õppekoht, et on tohutult kasulik, kui sa stsenaariumi ikkagi pilbasteks teed, siis on võtetel väga palju lihtsam. Kuna meil oli selleks aega, vahepeal oli rahastusega paus ja oli jõudnud settida, olime üsna põhjalikult valmistunud.

Näite alati selline külma kõhuga ja rahulik, teid ei löö vist miski rivist välja?

See on petlik, ega ma nii külma kõhuga ole, aga mingi kogemus mul on. Enam-vähem teadsin või vähemalt lootsin alateadvuses, et ma saan sellega hakkama. Ükski selline suur projekt ei ole lumme kusta. Iga loominguline sünniprotsess on omade tõusude ja mõõnade, tagasilöökide ja õnnestumistega, seal juhtub kõike.

Üht-teist olin teinud, aga päris sellist filmi mitte, siis tuli kohapeal õppida. Alates sellest, et õige valguse ootamise peale läheb aega. Esimesel võttepäeval läks kohe kaamera katki ja siis pidime ootama kuus tundi, kuni uus kaamera tuli. See oli kohe alguses esimene külm dušš, aga lahenes kiirelt. Aga kokkuvõttes läks kõik väga hästi ja see oli väga õnnelik kogemus ikkagi.

Intervjuu täistekst:
https://parnu.postimees.ee/7877359/ingomar-vihmar-uuest-kodumaisest-filmist-tahtsad-ninad-see-oli-vaga-onnelik-kogemus
Jürisson, A. (2023). Ingomar Vihmar: see oli väga õnnelik kogemus [intervjuu Ingomar Vihmariga filmi „Tähtsad ninad“ saamisloost]. Pärnu Postimees, 17. okt / Postimees, 19. okt, lk 16.

Arvamusi filmist

Margit Adorf: „Ingomar Vihmar on Pärnu Endla teatri loominguline juht ja lavastaja. Arvestades seda, et ta peamiselt tegutseb teatris ja „Tähtsad ninad“ on tema esimene mängufilm, siis tuleb öelda, et päris tubli saavutus ja tasub uhkust tunda.

Eelkõige lastele suunatud komöödiafilmi stsenaarium ei ole päris originaalidee, Vihmar on ühes intervjuus tunnistanud, et sai selle viis aastat tagasi USAst. Stsenaariumi kohandas Eesti looks Martin Algus.

Kohandus on kenasti õnnestud. Kuigi lugu on väga lihtsakoeline ja kohati isegi hõre, saab sellegi poolest tublisti nalja ja naerda saavad nii kooliealised kui ka täiskasvanud. Selles suhtes on film õnnestunud, et see on tõepoolest naljakas. Naljad on lihtsad ja osa neist eelkõige mõistetavad just eestlastele, näiteks lõõpimine Tammsaare teemadel (ei, seal ei tehta austatud kirjanikule liiga).“ /---/

Arvustuse täistekst:
https://kultuur.postimees.ee/7880490/nadala-film-konarlik-kuid-siiski-vaga-naljakas
Adorf, M. (2023). Konarlik, kuid siiski väga naljakas. Postimees: AK, 21. okt, lk 16.

Raiko Puust: „Esimene asi, millega Ingomar Vihmar märki tabab, on atmosfäär. Siin on mingisugune äratundmise rõõm. Umbes nagu läheks tagasi lapsepõlvekoju või oma vanasse puuonni, kus pole mitu aastakümmet käinud.“

Arvustuse täistekst:
https://digileht.ohtuleht.ee/1094105/filmiarvustus-voib-nina-pusti-ajada-tahtsad-ninad-on-kohene-eesti-lastefilmide-klassika
Puust, R. (2023). „Tähtsad ninad“ näitab perekonda, kus laste ja vanemate rollid vahetuvad. Õhtuleht, 21. okt, lk 21, ill.

Andrei Liimets: „Vihmar ja operaator Heiko Sikka on seadnud eesmärgi, et pilt pea hetkekski paigal ei püsiks. Arvestades kodumaiste filmide traditsiooniliselt pigem seisvaid kaadreid, eristub selline stiil selgelt, olgu olenevalt vaataja maitse-eelistustest siis heas või halvas mõttes. Värskendavalt mõjuvad veebivideotele omased stseenisisesed lõiked, mis lubavad teksti justkui kiiremini ja tihedamalt kuuldavale tuua ning seoseid luua, samuti väle kaamerapildi sisse ja välja suurendamine. Filmist leiab ka küllap kodumaise filmi seni kõige muljet avaldavama droonikaadri.“ /---/

Arvustuse täistekst:
„Tähtsad ninad“ on ameerikalikult hoogne, kuid kohati elukauge

Liimets, A. (2023). Ameerikalikult hoogne, kuid kohati elukauge. Eesti Päevaleht, 24. okt, lk 12.

Tõnu Karjatse: „Sama rida jätkas sisuliselt Ingomar Vihmari režissööridebüüt „Tähtsad ninad” (Nafta Films), mis tõi eesti filmi mitu noort näitlejat (Ruben Tolk, Robert Alexander Peets). Vihmar ja stsenarist Martin Algus lahendavad temaatilise ülesande narratiivina ladusamalt kui Rannu, keskendudes kahe koolipoisi loole, kes satuvad oma ettevõtet luues rahapesuskandaali. „Tähtsad ninad” selgitab noorele vaatajale ärimaailma ohte ja teeb seda dünaamiliselt ning haaravalt. Koos „Lapsmasina” ja „Vaba rahaga” jätkab „Tähtsad ninad” aastatepikkuse lünga täitmist kodumaistes laste- ja noortefilmides.“

Karjatse, T. (2024). Siin me oleme – aasta 2023 eesti mängufilmis. Teater. Muusika. Kino, nr 2, lk 85–90.


Meie koostööpartnerid

  • Kultuuriministeerium
  • EFI
  • Eesti Kultuurkapital
  • ERR
  • Rahvusarhiiv
  • BFM
  • Kinoliit
  • Eesti Filmiajakirjanike ühing
  • Tallinnfilm