Edward Kess, Tallinna Lilleküla gümnaasiumi eesti keele ja kirjanduse vanemõpetaja
Illimar või tähesõjad? Milles küsimus? Tänini on kirjandusõpetajad ainsad, kes kooliprogrammis mingilgi moel filmi põhimõisteid käsitlevad ja filmi vaatama õpetavad, kusjuures nende ettevalmistus ülikoolides ei sisalda filmiõpetust grammigi. Filmi tuleb analüüsida teisiti kui raamatut. Nii raamat kui ka film on mitmeid tõlgendamisteid tulvil. Raamatut lugedes võib iga noor ise ette kujutada, milline on Ravic, kes Pariisis jalutab, või kuidas näeb välja Jane Eyre. Filmis esitatakse kunstniku-, operaatori- ja režissööritööga oma nägemus, kuid sümbolite keel mängib siingi. Emakeeleõpetaja ei ole ehk kõige pädevam analüüsima, millal kasutatakse filmis Ameerika, millal Euroopa kaadrit/plaani, milline muusika ja miks on valitud, mis juhtub kaamera taga, kuidas on eriefektid tehtud ning millist emotsiooni on nendega taotletud.
Filmi ja raamatu kõrvutamine ei ole samuti uudis. Teinekord on raamatu asemel filmi eelistamine mõistlikumgi: „Nimed marmortahvlil”, mööngem tõika, on filmina tõesti hea. Lihtsalt filmivaatamine filmivaatamise pärast ennast ei õigusta. Kogu võlu sünnib vaatamisjärgses arutelus või teistes tööülesannetes, õppimise eesmärk on siiski mõtlema õpetamine, mõtlev kinopublik on aga filmikunsti vedur.
Raamatu lugemisega võrreldes on filmi vaatamine ajamahukam; ajamahukas seetõttu, et filmi tuleb vaadata tunnis, aga tunniaeg on napp. Ma ei saa eeldada, et kõik õpilased saavad kodudes järgmise nädala esmaspäevaks vaadata „Hukkunud Alpinisti hotelli”, „Casablancat” või „Sügist”, küll aga on raamatu kättesaamine kiirem ja mugavamgi. Võib-olla peaksin ma eeldama, et õpilased tõmbavad oma koduraalidesse filmi ning vaatavad tõesti „Stalkerit”, „Tuulest viidut” või „Lohetätoveeringuga tüdrukut”, et seda samamoodi kui raamatut tunnis analüüsida. Pole selle peale varem mõelnud.
Muidugi on filmide vaatamisel teinekord tähtis aktuaalsuski. Mitmed emakeeleõpetajad käsitlesid laulusõnade (ka temaatika) tõttu „Tulnukat ehk Valdise päästmist üheteistkümnes osas”. 20minutine film mahutus ideaalselt 45minutise tunni raamidesse. Film ja analüüs ja hetkel oluline – kõik tähtsad märksõnad. Hea, kompaktne, töötas. Kuidas aga saaks kuuma filmi kooli ilma You Tube’ita?
Filmi tundi või tunnivälisesse aega toomine on filmiinimeste südamel. Kino Artis on korraldanud mitu aastat programmi „Kirjandus kinos”, kuhu valitakse raamatute ekraniseeringuid seinast seina. Pimedate Ööde filmifestivali noorteprogrammi „Just Filmi” tegijad on organiseerinud õpetajate klubi, kus pedagoogide abil meelitatakse noored kaema kaasaegset maailmakino. Superkinod pakuvad oma kampaaniaga „Klassiga kinno” võimalust filmikultuuri nautimiseks. Pigem on kitsaskoht see, et filminäitamine on pelgalt Tallinna- ja Tartu-keskne. „Kirjandus kinos” või „Just Film” vääriks aga ministeeriumi toetust, et head ja kvaliteeti võiksid nautida nii Vändra, Kolga kui ka Märjamaa noored.
Eesti filmi juubeliaastal võiksid filmiinimesed näo rohkem kooli poole pöörata, teha koostööd Eesti Emakeeleõpetajate Seltsiga, kel kontaktid. Selleks neli võimalikku mõtet.
1. Kõik Eesti koolid peavad saama kodumaiste filmide väärika DVD-teegi, kus võimalik lähtuvalt teemast, ajastust või huvist valida „Vallatud kurvid”, „Valgus koordis”, „Röövlirahnu Martin”, „Don Juan Tallinnas”, „Stereo”? Miks mitte i-põhise?
2. Hea ja värske eesti film Tallinnast välja! „Idioot” Apja, „Pihtimus” Põlvasse! Värske eesti anima Vändrasse! Koos asjaosaliste sisukate kommentaaridega enne/pärast filmi.
3. Filmiinimesed koolidesse rääkima filmist. Operaatorid, monteerijad, produtsendid, režissöörid – kõik on teretulnud.
4. Õpilased võtteplatsile! Uskuge, nad vaatavad vaikselt ega ole jalus, kuid elamus garanteeritud.
Eesti filmi varamu
Filmiliigid
Filmid tootmisaastate järgi
2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982 1981 1980 1979 1978 1977 1976 1975 1974 1973 1972 1971 1970 1969 1968 1967 1966 1965 1964 1963 1962 1961 1960 1959 1958 1957 1956 1955 1954 1953 1952 1951 1950 1949 1948 1947 1946 1945 1944 1943 1942 1941 1940 1939 1938 1937 1936 1935 1934 1932 1931 1930 1929 1928 1927 1926 1925 1924 1923 1922 1921 1920 1919 1918 1917 1916 1915 1914 1913 1912
Filmivaldkonna inforuum
Sihtotsingud