Mõtiskelu selle üle, kas eesti film on liiga melanhoolne, suisa depressiivne või hoopistükkis saast, nagu kumab läbi lugejate vastukajast meie küsitlusele «20 aastat. Film», on õigustatud ja pädev siis, kui mõtisklejatel on siinsele filmipärandile vaba juurdepääs. Kahjuks ei ole!
Ja ei saagi olla, sest eesti film, iseäranis selle vähegi eakam osa, või mis eakam, ainuüksi lähiminevik, segased 1990ndad või koguni 2000ndate esimene pool – ja kõige rohkem dokumentalistika, paradoksaalselt filmikunsti kõige tõsielulisem liik – suigub nagu Lumivalgeke endiselt arhiiviriiulil või autorite eneste tagatubades, toites üldrahvalikku müüti, et kodumaine film ei kõlba kusagile või et see puhkes õitsele alles 2007. aastal pärast suurt «plahvatust» ja enne ei olnud midagi, või kui, siis 1960ndate lõpus ja 1980ndate alguses.
Mõne «vanakese» nopib küll üles ETV, iseäranis ETV2, tõelist entusiasti aitab vahel Balti Filmi- ja Meediakooli videoteek ning seda, kes söandab kehastuda uurijaks, ka filmiarhiiv, aga... lihtsaks juurdepääsuks eesti filmile seda tavalise huvilise jaoks siiski pidada ei saa. Hea, et vähemasti meie nuku- ja joonisfilm on suurema osa 1990.–2000. aastate toodangust DVDdeks pressinud.
Kes nägi viimati aga Roman Baskini «Rahu tänavat» või Hardi Volmeri «Tulivett» Kes mäletab üldse Kaljo Kiisa «Suflööri» või Tõnu Virve «Luukast» – mängufilme «unustatud» 1990ndatest? Kust on võimalik saada kadunud Jüri Sillarti dokumentalistikat? Valentin Kuigi kõnekaid soome-ugri filme? Renita ja Hannes Lintropi vaimustavaid portreedokke? Enn Säde «Nellit ja Elmarit», Mati Põldre «Antslat. Sügist 1993» või Edvard Oja «Autoportreed emaga», mis ennetas kõigi huulil olevat Kuku-filmi kümme aastat?
Manalamehe Olav Neulandi imposantset, tervet 20. sajandit kokku võtvat dokumentaalmüsteeriumit «Kristuse dilemma» ajasin taga päevi, enne kui see ühe võttegrupi liikme käest oma positsiooni ära kasutades hankida õnnestus.
See kõik on üks nukker, paraku üsna pika habemega lugu – nagu ka filmide taastamine –, mis ei räägi sellest, et riik oma kultuuripärandist kuigivõrd hooliks. Eesti film peaks olemas olema vähemalt kesksetes raamatukogudes, seda peaks saama laenutada nagu ükskõik millist kirjandusteost, parem osa sellest tuleks teha kättesaadavaks (Elioni) digitaalses videolaenutuses – tühine osa on – või minu pärast kas või vabalt internetis, nagu Mosfilm on seda omatoodanguga juba aukartustäratavas koguses teinud.
Alles seejärel oleks meil õigust haarata sulg ja väita, et eesti film on seda või teist.
Eesti filmi varamu
Filmiliigid
Filmid tootmisaastate järgi
2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982 1981 1980 1979 1978 1977 1976 1975 1974 1973 1972 1971 1970 1969 1968 1967 1966 1965 1964 1963 1962 1961 1960 1959 1958 1957 1956 1955 1954 1953 1952 1951 1950 1949 1948 1947 1946 1945 1944 1943 1942 1941 1940 1939 1938 1937 1936 1935 1934 1932 1931 1930 1929 1928 1927 1926 1925 1924 1923 1922 1921 1920 1919 1918 1917 1916 1915 1914 1913 1912
Filmivaldkonna inforuum
Sihtotsingud