Tarmo Teder
Alates tänasest on see veerg siin avatud kõigile kirjaoskajaile, keda erutavad ja kelles tekitavad mõtteid nähtused film ja kino kui sellised. Esmajoones võiks avada eesti filmiilma igasuguseid probleeme ja paiseid, aga üritada kriipida, sisse, välja ja läbi lõigata ka laiema kinoruumi temaatikat. Peaasi, et veerukirjutajal, kes ei pruugi üldse olla mingigi kineast, oleks öelda midagi sisukat ja mitte ilmtingimata alati just kriitilist eesti ja muu filmi kohta. Teretulnud on ideed, repliigid ja vahest isegi tugevalt kreenis intelligentsed ja põhjusega tõukuvad ärapanemised. Igatahes “Skalpelli” veerg on demokraatlikult avatud igale lausujale, vastulausujale, visionäärile ja väitlejale.
Eesti kineastid kurdavad, et nende alal on vähe värskendavat ajakirjanduslikku refleksiooni. Meie filmiajakirjanikud on isekeskis tunnistanud, et vaja on ennekõike ikkagi analüüse, arutelu ja foorumit. Mida ootavad filmitegijad kriitikuilt? Ja muidugi ka vastupidi. Kriitikud võiksid arutleda ja eritleda, mis on kriitiku või filmiajakirjaniku roll, ja üritada tõmmata nende vahele mõttelist joont. Et kes on ikka ajakirjanik, kes kriitik ja kes hoopis teadlane? Päevakorral on ju filmimuuseumi loomine ajaloomuuseumi tiiva alla. Miks mitte ei võiks meie vähesed arhivaarid või teised tublid ja tulemuslikud väljakaevajad lehelugeja ette lükata avastusi või vana hea äraunustatu uues kuues.
Omaette küsimuseks on kerkinud, kuidas ja milliseks hakata tegema Eesti filmi aastaraamatut? See oleks kogumik, kus saaks teemasid sügavamalt vaatluse alla võtta, lahata ja laiali lõigata seda, mis muidu ahtakestele leheveergudele ei mahu.
On suur häda ja häbi, et meie rahvuslikus filmimõttes haigutab suur valge auk: meil pole ikka veel eestikeelset filmiajalugu kaante vahel, aga eesti filmi sajas aastapäev (1912 – 2012) läheneb, mis mühiseb.
Kes enam mäletab, millal viimati ilmus algupärane filmiraamat eesti autori sulest? Oli see Lauri Kärk, kes on nüüd isiklikust solvumisest distantseerunud või hoopiski bürokraatlikel põhjustel elimineeritud Eesti Filmiajakirjanike Ühingu (EFÜ) ridadest? Oma musta pesu pole paslik laiema lugeja silme ees pesta, aga nüüd peab ikka hüüdma: mille taha on juba viis aastat kinni jäänud Jaan Ruusi koostatud käsikiri, millesse kogutud filmiajakirjanike artiklid annaksid ülevaate uuemast Eesti animafilmist ja selle loojatest? Meie animafilm on muusika kõrval üldse üks vähene ülemaailmse ekspordivõimega kunstikultuurinähtus ja seda on peegeldatud nii idast (Sergei Assenin, “Etüüde eesti multifilmidest ja nende loojatest”, Perioodika, 1986) kui läänest (Chris J. Robinson “Between Genius And Utter Illiteracy: A Story of Estonian Animation”, Varrak, 2003), aga mitte oma õuest vaadatuna. Loomulikult on mõlemad raamatud tänaseks läbi müüdud, aga küsimine uue ja omamaise animafilmiartiklite kogumiku tegemise järele on vaibunud isegi tegijate siseringis.
Eesti filmiajakirjandus ehk ikka kuidagi kannab (lehed ju ilmuvad, inimesed käivad kinos, midagi sellest kirjutatakse ja loetakse), aga eesti filmikriitika õilmitseb väga hapral pinnal. Häid kirjutajaid võiks ühe käe sõrmedel üles lugeda, mõni neist on suurema innuga pühendunud hoopis muule loomingule kui filmikriitika ning filmiteadust ei paista nagu ollagi.
Olgu siis see siin esimene “Skalpelli” lärtsatus meie filmiajakirjanduse ja -kriitika sumbunud konnatiiki. Kallid kolleegid, ootan teie krooksumist!
Eesti filmi varamu
Filmiliigid
Filmid tootmisaastate järgi
2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982 1981 1980 1979 1978 1977 1976 1975 1974 1973 1972 1971 1970 1969 1968 1967 1966 1965 1964 1963 1962 1961 1960 1959 1958 1957 1956 1955 1954 1953 1952 1951 1950 1949 1948 1947 1946 1945 1944 1943 1942 1941 1940 1939 1938 1937 1936 1935 1934 1932 1931 1930 1929 1928 1927 1926 1925 1924 1923 1922 1921 1920 1919 1918 1917 1916 1915 1914 1913 1912
Filmivaldkonna inforuum
Sihtotsingud