Euroopa kaastootmisfond Eurimages toetas Eesti-Leedu-Läti-Prantsusmaa koostööfilmi “Seneca päev” 220 000 euroga
“Seneca päeva” võtted toimusid Eestis, Leedus ja Venemaal. Eestis toimusid filmivõtted käesoleva aasta augustis. Lsaks Tallinnale olid võtted veel Uhtju saarel, Pärnus ja Ruhnus. Tallinnas toimusid võtted Toompuiesteel, Viru tänaval ja Toompeal. Silmapaistvaim ja mastaapseim oli Balti keti võte Toompeal, kus osales Eesti näitleja Mait Malmsten ja massistseenides ning episoodilistes rollides üle 300 eestlase.
On 1989. aasta, nõukogude aja viimane aasta Baltimaades. Leedus asutavad kolm 18-aastast sõpra Seneca vennaskonna. Nende motoks saavad sõnad, mille nad omistavad filosoof Senecale: „Ela iga päeva nii, nagu oleks see viimane.”
Üks sõpradest Simonas armub Vakaresse, Eesti päritolu tüdrukusse. Simonas surub oma tunded alla, sest kardab, et need pole vastastikused. Vennaskond laguneb just sel ajal, mil kogu rahvas üheskoos ja käsikäes Balti ketis osaleb.
25 aastat hiljem: kõigis Balti riikides on kriisijärgne võõrandumise ja pettumise aeg. Esmapilgul elab Simonas täiesti tavalist pereelu. Ta on trotsinud valu, mida õnnetu esimene armastus talle põhjustas. Tema suhe oma naisega on allamäge minemas. Simonase endise parima sõbra surm sunnib mehe lõpuks elule ärkama. Simonas mõistab, et ta on reetnud Seneca päeva reegli, mis kunagi tähendas täiel rinnal elamist ning ta sõidab Tallinnasse, et siinses vanalinnas täide viia üks ammu antud lubadus.
“Seneca päeva” eestipoolne tootja on produktsioonifirma Amrion OÜ, mille mängufilmid “Klass” (2007), “Mina olin siin” (2008), “Polli päevikud” (2010) „Hella W“ (2011), “Eestlanna Pariisis” (2012) ja “Kertu” (2013) on olnud edukad nii festivalidel kui kinolevis. Filmi eestipoolne produtsent on Riina Sildos.
“Seneca päeva” režissöör on oma äratuntava ja isikupärase käekirjaga Leedu lavastaja ja stsenarist Kristijonas Vildžiūnas. Tema tööd on pakkunud huvi ka laiemale rahvusvahelisele filmipublikule. Kristijonas Vildžiūnase filmid “The Lease” (Nuomos sutartis) ja “You am I” (Aš esi tu) on linastunud lisaks Veneetsia, Locarno ja Cannesi filmifestivali programmidele veel üle sajal rahvusvahelisel filmifestivalil. Režissööri viimane mängufilm “Back to Your Arms” (Kai apkabinsiu tave) sai Leedus laiaulatusliku vastukaja ja võitis kaheksa Leedu filmiauhinda Hõbedane Kurg (Sidabrinė gervė). Filmi ühte peaosalist Vakaret mängiv Ina Bartaite on ülemaailma kuulsa Leedu režissööri Šarūnas Bartase tütar.
Eesti poolt on filmi tootmist toetanud Eesti Kultuurkapital ja Eesti Filmi Instituut.
http://www.amrion.ee/index2.php
Katariina Rebane: „Minevikustseenid ehk nooruspõlve kujutav osa on filmis paremini ja usutavamalt välja kukkunud. Selles on ajastuhõngu ja tunnetust ning see saavutab mingi terviku. Tänapäevas toimuvad stseenid on eklektilisemalt kokku pandud, kohati puised ja arusaamatud. Näiteks on näha, et Simonasel ja ta elukaaslasel on suured probleemid, kuid milles need seisnevad, jääb arusaamatuks.
Stiililt on film mõlemas osas, minevikus ja olevikus, mõtlik ja staatiline. Ka tegelased näivad passiivsed – isegi noorte ja uljastena ei tundu nad eriti lootusrikkad. Kohati jääb lugu emotsionaalselt kaugeks ka kaadrite valiku tõttu. Näiteks stseenides, kus oleks vaja pääseda tegelastele lähedale, näha, kuidas Simonas ja Vakare teineteist vaatavad, aimata nende tundeid, armastust ja kõhklusi, ei lähe kaamerasilm tegelastele lähedale, vaid pakutakse üldplaane. Ometi on 1989. aastat kujutavates stseenides oma võlu, isegi mingisugune nostalgia. Selles on tunnet, et siis oli kõik veel ees.
Mis puudutab Seneca mõtet, siis film näitas küll selle idee olulisust, aga ka inimese võimetust selle järgi elada. Mainida tuleb ka filmi head soundtrack’i – poeetilised ja veidi nukrad laulusõnad olid tabavamad kui Seneca filosoofia või lause, mida rõhutati.“
Rebane, K. (2016). "Seneca päev". Ela nii, nagu see oleks su viimane. Eesti Päevaleht, 25. aug, lk 13.
Vaata lisainfot selle filmi kohta