Mõtisklus uue põlvkonna põllumeeste töö ja kodu suhetest maal.
Kaadrid vanadest taludest ja omaaegsest taluolustikust. Seda maad enam ei ole, me jätsime temaga hüvasti, mõtiskleb ajakirjanik Ott Kool. Endisaegsele vastanduvad kaadrid moodsast nõukogude kolhoosikeskusest: uued ja ehitusjärgus hooned, teedel vuravad traktorid. Nüüdne maa on suur ehitusplats, maainimese seosed maaga on ehitaja seosed ehitusega. Põllumees on tulnud kollektiivi, uut luues on ta paljust endisest üle kasvanud. Kaadrid künnivõistlusest ja sellega seotud meelelahutusest, mis saanud maaelu uueks mõõdupuuks: pasunakoor, köievedu, hobused, traktorid reas, ratsutamisvõistlus, hobuse ja traktori jõuproov, milles jääb loomulikult peale traktor.
Haljala kolhoosis tuleb üle poole tuhande inimese hommikul oma töö juurde, aga peamises, põllumehe ametis on vaja osata kõiki töid. Üha rohkem on maisnaid, mees tegeleb masinaga, aga tööd teeb masin. Noorema põlvkonna maamehed on kõik masinamehed: Haljalas öeldakse, et enne kui poiss annab lutipudeli suust, on tal traktorimargid selged. Kolhoosil on 50 traktorit, 40 autot, tosinkond kombaini. Masinamehe pähe ei käi enam mõte, et hobune oleks adra ees. Künnivaresed. Ott Kool mõtiskleb tööviljakuse ja saagi tõusu üle nüüd, mil hobuste asemele on astunud masinad. Kaadrid viljalõikusest: kombainid, mehed kombaini putitamas, viljapead, kombainerid roolis.
Ott Kool: me ei seadnud eesmärgiks otsida midagi erakordset. Tahtsime näha maainimest uutes ühiskondlikes suhetes. Haljala kolhoosi põllumehe Karl Kesküla kaudu avastasime püsivad tõed maainimese töö ja kodu suhetes. Kaadrid Kesküla talust ja pererahva eluolust. Naine sõtkub leivatainast, pererahvas jõuab koju, tütar rattal, peremees võrriga. Peremees lõhub puid, tütar väntab kaevust vett, saun köeb, sätitakse vihad valmis. Leib tuleb ahjust, peremees saunast. Pere õhtusöögilaua taga, pereisa lõikab leiba. Kool: maainimesel on alati olnud koduks talu, mitte korter.
Vaata lisainfot selle filmi kohta