2021– joonisfilmide sünopsised

Epidemia (2021, Kristjan Holm)

Kaamera jälgib sündmusi, mis hargnevad peale seda, kui kaks last leiavad tikutoosi ja otsustavad keeta muna.

Kaka ja kevad (2021, René Vilbre, Meelis Arulepp)

Film räägib melodramaatilise loo igatsusest, sõprusest, armastusest, selle sünnist ja surmast. Tihti sureb armastus, tihti surrakse armastuse nimel ja armastatuga koos. Et aga eluring toimiks, on armastust alati vaja! Peategelane Kaka sünnib ühel imelisel kevadpäeval „tänu“ hulkuvale koerale. Saab sõbraks Varblasega, kes talle elutarkusi õpetab. Oma vastvalminud majakeses vaatab Kaka Varblase ja ta armastava pere toimetusi läbi sügise ja talve ning Kakalgi tekib tunne, et ta tahaks omale kaasat. Kevade tulles avastab Kaka oma majakese kõrvalt imeilusa Võilille, kelle ta viivitamatult omale naiseks palub. Võilillepreilil pole abielu vastu kena Kakaga midagi. Kibekiiresti peetaksegi imeilusad pulmad! Pealtnäha lihtne ja selge lugu peidab endas mitut erinevat sõnumit, alates loodushoiust kuni sallivuseni erinevate tegelaste väljanägemise ja tunneteni.

Kood (2021, Rao Heidmets, Pauline Heidmets)

Looduse arengut juhib geeniahel. Kuidas info sinna koodina talletatud on, nii elutee ka kulgeb. Nagu ikka, püüab iga elusolend mõnuleda oma mugavusstsoonis. Paraku - arengut nii ei toimu. Vastupidi, geeniahel roostetab ja toimub taandareng. Edasiliikumine toimub vaid siis, kui selleks on pakiline vajadus. Veelgi parem kui tagant sunnib surmahirm. Ka filmi peategelase Tiidu roostes geeniahel hakkab tööle alles siis, kui elu on ohus. Aga milline kood inimesel geeniahelas peidus on, selgub alles arengu käigus. Inimkond on arutlenud pikalt elu mõtte üle, teadmata, et mõnel pool on see ammu leitud. See, mille poole kõik püüdlevad, on üheskoos veidrate mustrite punumine. Pärast seda on igaüks valmis suurima rahuldustundega saame uue geeniahela algosakeseks.

Mets paberil (2021, Krista Jutt)

Kabinetivaikuses sünnivad otsused – las laastud lendavad.

Neli kivi (2021, Francesco Rosso)

Üks munk elab oma praegust ja olnud elu, põrkudes muudkui iha ja salgamise vahel. Tema elu kloostris ja hiljem linnas saadavad korduvad mustrid, kokkusattumused ja nende vältimatud tagajärjed. Ülevad helid ja sümbolite keel joonistavad välja munga tee, mida mööda ta koos oma kaaslastega astub ja vastuseid otsib.

Näotuvastus (2021, Martinus Klemet)

See on linn, kus igal pool on kaamerad. Kaamerad jälgivad inimesi ning tuvastavad nende identiteete nägude järgi. Igor-503 on aga kahetsusväärsete eluviisidega kodanik, keda pärast metsikut joomapidu isegi politsei näotuvastustehnoloogia püüda ei suuda.

Silitada siili (2021, Ave Taavet)

Naine kohtab Siili. Siil on see, keda Naine on oodanud. Alguse saab sügisene deliirium keset mikrorajooni üksildust, kus tegelikkus põimub unenägudega ja inimsus loomalikkusega. Mees ei märka Naises toimuvaid muutusi enne, kui on juba liiga hilja.

Suur põgenemine (2021, Raul Viitung)

Ajaloomuuseumi taga pargis aega veetvad nõukogudeaegsed skulptuurid plaanivad põgenemist ja uusi avantüüre.

Taaskohtumine (2021, Ülo Pikkov)

Film ühest saarest ja ühest vanast naisest, keda saatus on uhtunud oma kodusaarest väga kaugele. Tulles lõpuks tagasi koju, elavad aga tema majas juba ammu teised inimesed. Animatsioonfilm on loodud Ruhnu saarelt pärit leidobjektidest ning see rääbib Ruhnu saare traagilisest ajaloost, kus kõik saare elanikud lahkusid 1944.a. sõjakeerises oma kodust ja kui aastakümneid hiljem avanes neil võimalus taas kodusaart külastada, elasid seal juba uued inimesed. Lisaks ajaloo keerdkäikudele vaatleb film ka kodu olemust, kas kodu on pigem asukoht või hoopis meelerahu?

Teine hommikusöök (2021, Lukas Winter)

Hommikune õrn soojus. See iha - kas see on armastus? Elujõud! Kirg! Saatuslik viga! On aeg hommikusöögiks.

Vigurivänt Volli (2021, Rao Heidmets, Pauline Heidmets)

Perekond – Volli, tema ema-isa ja õde - on tulnud loomaaeda pühapäeva veetma. Alati uudishimulik Volli on pidevalt kadunud. Tehnikahuvilisel poisil on eriline anne leida üles just see polt, mis kogu kaadervärki koos hoiab. Tema nutitark õde aga on kogu aeg ninapidi telefonis. Pahandused loomaaias aina kuhjuvad ja lapsed tuleb politsei eest peita suurde tivolielevanti. See oli vale otsus - Volli asub kohe mehhaanilist sisu lõhkuma ja kõik lõppeb sellega, et elevant viib lapsed sügavale metsa. Metsa aga kardavad kõik. Vähe sellest, et politsei, päästjad, kiirabi ja ema-isa ei julge metsa minna, isegi loomaaia karu ja lõvi keelduvad lapsi otsimast. Tõsi küll, nemad kardavad pigem jääda ilma oma turvalisest elust loomaaias. Lapsed naudivad paksus metsas looduse ilu. Kui nad näevad, et suured ei kavatsegi neile appi tulla, ei kaota nad pead. Tänu Volli õe digitarkusele leiavad lapsed iseseisvalt tee metsast välja. Lõpuks on pere jälle koos.

Üks imeline mees (2021, Jonas Taul)

On olemas üks omapäraselt eriline mees, või vähemalt teda ümbritsev maailm määratleb teda omapärasena ja erilisena. Tal on fantastilisi oskusi, ebaloomulik andekus, tema suhtes võiks isegi kasutada sõna geenius, siiski, midagi temas on rahutu. Suured küsimused haaravad ta täielikult ja viivad kohta kus ta ei suuda enam muud teha, kui kõigest loobuda, et leida seda, mis temale ja muule loodusele tõesti väärtust pakub. Ja lõplikult ka rahu.

Eeva (2022, Morten Tšinakov, Lucija Mrzljak)

Matustel sajab nagu oavarrest. On valju nuttu, liiga palju veini, mitmeid rähne ning paar unenägu, mis seletavad nii mõndagi.

Koerkorter (2022, Priit Tender)

Saatuse keerdkäigud on pagendanud balletisolist Sergei elama linnalähedasse kolhoosi. Siin peab ta oma igapäevast võitlust rutiini, koduloomade ja alkoholiga.

Maetud Euroopas (2022, Hardi Volmer, Urmas Jõemees)

Viimase 4000 aasta lõikes on enamik eurooplasi juba surnud, aga nende haudu on tähistamas elav ja materiaalne kultuuriajalugu. Vaataja ees avaneb kalmistuarhitektuur kogu oma kirevuses: sambad, ristid, kivid, kalmed, dolmenid, sarkofaagid, kurgaanid, muumiad… väravate, inglikujude, plekk-pärgade ja lilledeni välja.

Naeris (2022, Piret Sigus, Silja Saarepuu)

Erinevalt filmiloo aluseks olevast slaavi muinasjutust “Naeris”, mis jutustab lugu talupoja vaatenurgast, saab filmis jälgida sündmuste kulgu läbi maaaluse pilgu ehk - mis siis maa all toimus samal ajal kui maa peal köögiviljakasvatusega tegeleti. Ka omandist, ühtehoidmisest ja reetmisest.

Sierra (2022)

Vanemad suruvad lastele tihti peale enda vaateid. Garaažis askeldava isa kirg ralli vastu läheb aga sedavõrd kaugele, et tema laps muutub rehviks. Seeläbi tirib “Sierra” meid sürreaalsesse autoralli maailma.

Sitikas Peeter (2022, Meelis Arulepp)

See on kurbnaljakas lugu ühest tillukesest putukast, kelle kirg on viiulimäng ning tema suur unistus on seda loomaaias suurele publikule esitada. Ta lahkub kodunt, et oma mõte teoks teha. Loomaaias pilli mängides usub ta, et tema unistus on viimaks täitunud. Kahjuks on reaalsus teine ning tema väiksuse tõttu teda loomaaias lihtsalt ei märgata. Lõpuks leiab ta siiski oma kuulajad, kodus naudivad tema pillimängu kõik sõbrad ja sugulased, sama tillukesed kui ta isegi!

Vanamees ja põrsauss (2022, Mikk Mägi)

Salapärane Põrsauss röövib Vanamehe hinnatud põrsa. Nüüd on Vanamehel aega kakskümmend neli tundi, et põrsapomm kahjutuks teha, muidu lendab terve küla õhku! Priidik palub Vanameest, et ta traktorile hääled sisse paneks ning Põrsaussi peataks. Kuid Vanamees on lugenud ajalehest kriitikute laastavat arvustust Vanamehe Filmile ning ei soovi ennast uue pika filmiga siduda. Vanamees eelistab pikale loole hoopis lühikesi sketše. Sketšides peab Vanamees laudas sünnitust vastu võtma, kohtume öösel lõhna peale tuleva hirmsa koletisega ning lapsed muretsevad Vanamehe aina halveneva tervise pärast. Lisaks on Vanamehel varuks veel üks üllatus.

Antipolis (2023, Kaspar Jancis)

Iga loll teab et maailm on lame. Ainult et see ei ole tõsi. Maailm on mull tahkes aines. See on lugu õõnsast maailmast. See on lugu Antipolisest.

Frikadellid ja pelmeenid (2023, Heiki Ernits, Meelis Arulepp)

Frikadellid elavad külmkapis karbis ja kõik, mis jääb väljapoole seda, on keelatud ning hirmuäratav. Nende arvates on välismaailma põhiliseks ohuks müütilised pelmeenid, keda keegi kunagi näinud ei ole. Juhtub aga nii, et kaks frikadelli võtavad ette seiklusliku avastusretke väljaspoole karpi. Rännaku lõpuks on mitte ainult nende, vaid ka kõikide teiste karbis elavate frikadellide, jaoks maailm muutunud. Ja ikka paremaks.

Kadunud sokid (2023, Oskar Lehemaa)

Asjalik 6-aastane Pille leiab sokid vanemate voodi alt, kuid avastab, et sokid on vahepeal munenud ühe väikese karvase muna! Nüüd peab Pille kaitsma sokkide voodialust pesa, et robottolmuimeja Robotto, perekass Peekon ja oma sokke taga igatsev Isa ei segaks armsa sokimuna haudumist.

Kaheksandal päeval (2023, Kristjan Holm)

Kaheksandal päeval algas sõda.

Kaka, kevad ja teised (2023,  René Vilbre, Meelis Arulepp, Oskar Lehemaa, Mikk Mägi, Heiki Ernits)

Andrus Kivirähki raamatute "Kaka ja kevad", "Karneval ja kartulisalat" ja "Tont ja Facebook" ainetel valminud film räägib igatsusest, sõprusest, armastusest, perekonnast ja hirmudest, millel on sageli suured silmad. Kummaliste tegelaste seiklused on vürtsitatud Kivirähkile iseloomuliku sooja ja julge huumoriga, kududes vaimukalt kokku lastele omase piiritu fantaasia ja moodsa maailma eluolu. Film pakub emotsioone, põnevust ja tibake ka närvikõdi nii väikestele kui suurtele vaatajatele.

Kanamaski (2023, Sveta Bogomolova, Urmas Nimetu)

COVID-pandeemia on nüüd siis ka meie kanalasse jõudnud. Paraku on ainult üks kana, kes soovitusi tõsiselt võtab. Teised suhtuvad temasse aga ükskõiksuse ja halvakspanuga.

Meisterkokk Mary (2023,  Enzo d'Alo)

Mary Õunapuu, 11-aastane ninatark tüdrukutirts, on löödud kui tema armas vanaema Emer satub haiglasse. Kurb ja murtud, külastab ta Emerit regulaarselt. Peale üht külaskäiku kohtab ta aga Tanseyt, üht uut naabrit. Ta on noor, sõbralik ja jutukas ja Mary on temast lummatud. Kuid Tansey kaob pidevalt ära.. ja mis veelgi kummalisem, ta käib peale, et tal on väga tähtis sõnum Mary vanaemale. Kui Mary ema kuuleb, et tütrel on uus sõber, on ta uudishimulik, kes see uus sõber on. Ta ei suuda ära imestada Tansey erilist nime, selgitades, et sama nimi oli ka tema vanaemal. Tasahaaval asetuvad selle pusle tükid omale kohale ning Mary ja tema ema saavad šoki, kui mõistavad, et Tansey on tegelikult...vaim! Olles koos selles sürreaalses olukorras sõidavad Mary, tema ema ja Tansey haiglasse Mary vanaemale järgi. Sealt suundub aga neli põlvkonda naisi koos viimasele ühisele reisile. Teel liigub naiste vestlus mööda mälestusi ja meenutusi, valmistades end nii ette viimaseks hüvastijätuks, mis on aga soe, sest selles on teadmine, et elu on kohe kindlasti imeline ja sageli ka tõeliselt salapärane – ja kui sul on vedanud – täis armastust.

Miisufy (2023, Liisi Grünberg)

Legendaarsest Tamagotchi mängust tõukunud animafilm vaatab maailma läbi virtuaalsete kasside silmade. Keskne karakter on kass Miisu, kes alustab oma "omaniku" Barbara vastu mässu, et äpist välja pääseda.

Operatsioon LARP (2023, Mattias Mälk)

Pärast kokkupõrget pardiparvega kaotab sõjavägi oma raketi tihkesse metsa. Sama metsa veerel jäävad metsavaht ja ta armuke Viki vahele kohalikule kütile Selmale. Viki põgeneb alasti laande, kättemaksuhimuline kütt kannul. Õnneks pakub käimasolev LARP-laager Vikile peidupaika, kuhu ta üritab sisse sulanduda. Olles tüdinenud larpijate mängudest ja uskudes, et oht on möödas, suundub Viki tagasi metsavahi majja. Oma õuduseks leiab ta Selma mehe säilmete jaoks auku kaevamas. Viki, kes on nüüd kuriteo tunnistaja, üritab uuesti põgeneda, kuid komistab kadunud raketi otsa. Kui sündmuskohale saabuvad sõjaväelased, tulevad ka larpijad, kes purjus olekus raketti ekslikult oma tõrvikuks peavad. Nüüd on Viki otsustada, kas joosta või olla kangelane.

Pilt, mis öösel liigutas (2023, Mikk Mägi)

Peetrike läheb koos vanematega maale turismitallu suvitama. Ta sõbruneb Mirteli ning teiste kohalike lastega ning tundub, et üheskoos veedetakse üks igati vahva suvi. Kuid siis selgub, et turismitalu perenaise surnud vanaisa pilt Peetrikese magamistoas üritab teda öösiti ära süüa. Kuna vanemad Peetrikest ei usu, siis peab ta nüüd kuidagi ise tekkinud olukorrast väljapääsu leidma.

10 ainulaadset paika, mida kindlasti külastada (2024, Mihkel Reha)

Mereäärsesse vanalinna saabub midagi suurt ja tumedat. Suvine torm? Hoopis hiiglaslik kruiisilaev uudishimust pakatavate turistidega. Nii palju, mida tahaks näha — nii vähe aega! Imeline vanalinn kümne maailmakuulsa vaatamisväärsusega. Mitu nende hulgast sina ära tunned? Gruppi juhatab kohalik giid. Kinnita sandaalirihm — ees on kitsad munakivitänavad.

Eha vari (2024, Olga Stalev)

Eha kogub metsas ravimtaimi, kui ilmub temasse armunud Puuraidur, kes pakub talle kätt ja südant. Eha teeb tema üle nalja. Vahetult pärast seda, kui Eha ründavad salapärased metsalised, kes röövivad tüdruku. Eha suudab vabaneda oma varjust, kelle eesmärk on leida abi ja lahendada mõistatus.

Casablanca (2024, Riho Unt)

Paul ja Mary armuvad kruusivabrikus lindi taga. Pealtnäha süütutel savikruusidel on aga tärkavast armastusest oma nägemus. Hoogsate sõnumitega manipuleerides võtavad kruusid õiguse tegelaste saatuse üle ise otsustada.

Linnud läinud (2024, Anu-Laura Tuttelberg)

Talvine poeem elu haprusest ja elu jätkuvusest.

Luna Rossa (2024, Priit Pärn, Olga Pärn)

Tema on jälgija.
Temake mängib mängu. Miks?
Kas veel on õhus ammuse armastuse hõngu?
Ja Kuu? Kuu on vaid tumm tunnistaja. Seni veel kahvatu.

Olemise kulg (2024, Helen Unt)

Tegelane kulgeb ja otsustab ja kulgeb kuni kõik saab üheks.

Tuljak (2023, Riho Unt)

Kõige hullem pole see, et maailm ei ole vaba, vaid see, et inimene ei oska enam vaba olla. - Milan Kundera

Väike teine (2024, Andres Tenusaar)

Kaks last ootab sündimist. Üks on tavaline laps, teine on trikster. Aga kuidas üldse aru saada, kumb on kumb, kui kaksikud on juba iseenesest looduse triksteritemp?  Keegi ei tea, mis juhtuma hakkab – vanad reeglid lõhutakse koost ära ja uusi alles hakatakse tegema.
Räägitakse, et kui kuskil trikster sünnib, siis hakkavad autode ohutuled iseenesest vilkuma.

Yummy (2024, Martinus Daane Klemet)

Julia töötab koeratoidu testijana. Pärast traagilist lahkuminekut ei maitse koeratoit aga enam kunagi endiselt.